1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 میانگین امتیاز 0.00 (0 رای)

برای تعیین آسانای مناسب هر طبع باید ابتدا طبع غالب خود را تعیین کنید.
بطور کلی افراد دارای طبع واتا از آساناهای آرامش بخش و ملایم که ضربان قلب را افزایش می دهند بیشترین بهره را خواهند برد. گروهی از حرکات آرامش بخش و ملایم یوگا که باعث کاهش ضربان قلب می شوند برای افراد دارای طبع پیتا مناسب است. افراد دارای طبع کافا نیز از آساناهای قدرتی و پرتحرک سود می برند.


آساناهای هماهنگ با طبع واتا:
آساناهای آرامش بخش و آساناهایی که از طبیعت الهام گرفته شده اند بهترین نوع آسانا برای افراد دارای طبع واتا به شمار می روند. این دسته از آساناها در کاهش اضطراب، ترس و تحریک پذیری عصبی افراد دارای طبع واتا بسیار موثرند و بیماریهای شایع طبع واتا مانند یبوست، کمردرد و درد مفاصل را در آنان بهبود می بخشند.

محل استقرار طبع واتا در لگن و روده بزرگ است. از این رو آساناهایی که در این ناحیه فشار ایجاد می کنند با دفع میزان زیادی واتا از بدن به برقراری تعادل طبایع سه گانه و حفظ سلامتی بدن کمک می کنند. 
همچنین آساناهایی که با کشش ستون مهره های کمری همراه هستند باعث افزایش طبع واتا می شوند در کل اغلب آساناهای یوگا برای ایجاد تعادل طبع واتا مناسبند. البته برخی از این حرکات تاثیر بیشتری دارند. 

حرکت های اوتاناسانا، بالاسانا، سوپتاویراسانا، دهانورآسانا، ویراسانا ازجمله آساناهای بسیار مفید برای طبع واتا به شمار می روند. 
کمربند شانه ای (محل اتصال استخوانهای شانه به ستون مهره ها و گردن) یکی از نقاط ضعف بدن افراد دارای طبع واتا است و در کل این افراد مفاصل و بافت نگهدارنده اطراف مفصلی ضعیفی دارند و امکان ابتلا به دردهای استخوانی مفصلی و آسیب دیدگی این نواحی در آنها بیشتر است. به همین دلیل این افراد باید هنگام انجام حرکتهایی مانند ایستادن روی شانه (سارونگ آسانا) و هالاسانا احتیاط بیشتری کنند و این حرکتها را تحت نظر مربیان خبره و با استفاده از وسایل حمایتی انجام دهند.

استفاده از چند بالش در زیر شانه هنگام حرکتهای فوق میزان فشار وارده بر گردن را در افراد واتایی کاهش می دهد و انجام حرکات فوق را برای آنها امکان پذیر می کند. 
زمان انجام چنین حرکاتی برای افراد طبع واتا باید کوتاه تر از سایرین باشد.

آساناهای هماهنگ با طبع پیتا:
آساناهای آرامش بخش بهترین حرکات آسانا برای افراد پیتایی به شمار می رود.
این افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به احساسات تند، خشم و عصبانیت قرار دارند و آساناهای آرامش بخش به تعدیل این حالت در آنها کمک می کند. همچنین در موارد افزایش طبع پیتا می توان از آساناهای هماهنگ با این طبع برای بخشی از برنامه درمانی بیماریهای شایع این طبع مانند زخم معده، بیماریهای کبدی و جوش های صورت (آکنه) سود برد. 

آساناهایی که به شبکه عصبی شکم و روده باریک موسوم به شبکه خورشیدی فشار وارد می آورند برای افراد دارای طبع پیتا بسیار مفیدند. 
این گروه از آساناها بطور مستقیم بر کبد و طحال تاثیر می گذارند و باعث تنظیم کارکرد دستگاه گوارش می شوند.

از میان آساناها انجام اوستراسانا (حرکت شتر) – بهوجانگ آسانا (حرکت کبری) با تاثیر بر شبکه خورشیدی شکم در تنظیم و حفظ تعادل طبع پیتا نقش موثری دارند. این دو آسانا در درمان التهاب کبد (هپاتیت) و انواع زخم های دستگاه گوارش ناشی از افزایش اسید در افراد پیتایی به کار می رود. حرکت تریکنون و تریکون پیچ هم جزو حرکات مفید برای افراد پیتایی است.

آآساناهای هماهنگ با طبع کافا:
برای تنظیم طبع سنگین، کند و سرد کافا به آساناهای محرک و گرمازا نیاز داریم. آن دسته از حرکات یوگا که باعث انبساط قفسه سینه می شوند از حرکات مفید برای طبع کافا به شمار می روند محل استقرار کافا در معده و قفسه سینه است. به همین دلیل آساناهایی که با انبساط قفسه سینه همراهند با کاهش میزان طبع کافا از بروز بیماریهایی که بر اثر افزایش فعالیت این طبع بوجود می آیند (مانند برونشیت – آسم) جلوگیری می کند.

اوستراسانا و ستوبانداسانا ازجمله آساناهای هماهنگ با طبع کافا هستند.

مجموعه حرکات سلام بر خورشید به درمان افسردگی و چاقی شایع در افراد کافایی کمک می کند. 
این مجموعه حرکات به دلیل گرمازا بودن تاثیر روی قفسه سینه و انرژی زایی جزو حرکات بسیار مفید برای افراد کافایی هستند.

بطور کلی در فصول سرد و مرطوب انجام حرکات آسانای محرک و گرمازا و در فصول گرم انجام آساناهای آرامش بخش به تعادل و طبع واتا و پیتا کمک می کند. پیش از ساعت 6 صبح در زمان فعالیت طبع واتا تمرینهای ملایم توصیه می شود و پس از آن در محدوده زمان ساعت ۶ تا ۱۰ صبح که کافا افزایش می یابد تمرینات با تحرک بیشتر و انرژی زا توصیه می شود.